تاریخچه بانکداری الکترونیکی

۱۳۸۹/۷/۱۴

تاریخچه بانکداری الکترونیکی در دنیا

از سال 1959 میلادی، با تبدیل سیستم خدمات دهی بانک ها از شکل سنتی به سیستم نوین، نوع جدیدی از خدمات به نام کارت های اعتباری شکل گرفت که مورد استقبال عمومی واقع شد، به نحوی که اولین سیستم بانکی ارایه کننده کارت های اعتباری در سال 1959 از سوی بانک آمریکا (Bank of America) در کالیفرنیا رواج یافت. سپس اتاق های پایاپای سنتی، اسناد بین بانکی خود را به اتاق های پایاپای خودکار تغییر دادند. همزمان با رشد سرعت استفاده از ماشین های خودپرداز (ATM) در دهه 1990، نقش بانکداری الکترونیکی در سطح دنیا بارزتر و برجسته تر شد و به نظر می رسد که این روند رو به تکامل می باشد. بانکداری الکترونیکی از زمانی که اینترنت به دنیا معرفی شد، یعنی از حدود 15 سال پیش، خود را نشان داد و رشد کرد، البته قبل از آن هم سیستم های نرم افزاری و الکترونیکی وجود داشتند. در واقع، یکسری پایانه هایی در خود بانک ها وجود داشت که مشتری بتواند خدماتی را بدون مراجعه به گیشه، دریافت کند.

آمریکا اولین کشوری بود که توانست به بانکداری الکترونیکی مجهز شود. بعد از آن، کشورهای اروپایی مثل انگلیس و دانمارک در این زمینه پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشتند. بعد از این کشورها، ژاپن و مالزی در منطقه آسیای جنوب غربی رشد سریعی در زمینه بانکداری الکترونیکی داشتند.

تاریخچه بانکداری الکترونیکی در ایران

بانکداری الکترونیکی نه فقط یک نیاز، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر در بانکداری نوین در دنیای امروز است. گرچه این پدیده سالهاست که در کشورهای غربی رایج شده است، لیکن در ایران هنوز پدیده ای جدید و نوپا به حساب می آید. هرچند که در ایران برای نخستین بار در سال 1350، از دستگاه های خودپرداز استفاده شده، اما بعد از انقلاب این پروژه به تدریج به دست فراموشی سپرده شد. بعد از فراغت از جنگ و از نخستین سال های دهه 1370، گام های اولیه در مسیر استفاده از بانکداری الکترونیکی با تأسیس شرکت ملی انفورماتیک ایران برداشته شد و فعالیت بانکداری الکترونیکی در ایران از حدود هفت تا هشت سال پیش با ایجاد خدماتی برای مشتری به صورت الکترونیکی آغاز شد. اولین محصول بانکداری الکترونیکی در ایران از بانک ملی آغاز شد که به نام "سیستم سیبا" شهرت دارد. البته در زمینه رایانه ای شدن شعبه، بانک صادرات و ملت نیز کار خود را زود آغاز کردند. بانک صادرات با سرمایه گذاری سنگین، سیستم سپهر را راه اندازی کرد و استفاده از کارت در بانکداری الکترونیکی برای بار اول در بانک صادرات و سپه آغاز شد که از سیستم خودپرداز ATMاستفاده می کردند.

با تأسیس بانکهای خصوصی، روند الکترونیکی شدن فعالیت های بانکی شتاب بیشتری گرفت و هم اکنون، خدمات مختلفی مانند افتتاح حساب، پرداخت آنلاین بهای کالاها و خدمات خریداری شده، انتقال وجوه بین حسابها و ... ارایه می شود. برنامه چهارم توسعه کشور هم نقطه عطفی در قانونگذاری بانکداری الکترونیکی به شمار می رود که الکترونیکی شدن بانکها و ایجاد زیرساخت های لازم مانند گسترش شبکه های مخابراتی، ایجاد نظام سنجش اعتبار و ... را خواستار شد.

 

 

انستیتو بانکداران خاورمیانه

گروه پژوهشی بانکداری الکترونیک 


باشگاه بانکداران

ایمیل:

 

رمز عبور:

 
 

برای دریافت مشخصات کاربری خود پست الکترونیک اشتراک خود را در فرم زیر وارد نمایید.



رویداد آتی

برگزاری همایش تکنولوژی های جدید نظام بانکی توسط انستیتو بانکداران خاورمیانه در مالزی
برگزاری همایش تکنولوژی های جدید نظام بانکی توسط انستیتو بانکداران خاورمیانه در مالزی

به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو بانکداران خاورمیانه در ادامه برگزاری سمینار ها و همایش های بین الملل در خارج از کشور، و با توجه به نیاز های صنعت بانکداری، با همکاری کشور مالزی، همایش تخصصی تکنولوژی های جدید نظام بانکی در اول و دوم مهر ماه سال جاری در شهر کوالالامپور برگزار می گردد. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی شما میتوانید درخواست خود را به پست الکترونیک انستیتو بانکداران خاورمیانه info@mibgroup.ir ارسال بفرمائید .

آرشیو رویدادها »

خبرنامه

بـرای عـضویـت در خـبـرنـامـه، پـسـت الکترونیک خود را وارد کنید.